GS1 on mittetulunduslik organisatsioon, mis asutati tööstusettevõtete initsiatiivil konkreetse eesmärgiga koordineerida ja hallata ettevõtetele väljastatavaid unikaalseid tunnusnumbreid ning arendada välja standardid (reeglid) nende numbrite kasutamiseks.
Kõik firmad, kes soovivad kasutada GS1 vöötkoodistandardeid ja elektroonilise dokumendivahetuse (EDI) standardsõnumeid, peaksid ettevõtteprefiksi saamiseks liituma GS1-ga. Kui kasutate oma toote identifitseerimiseks globaalset standardnumbrit, siis see võimaldab toote tuvastamist ja jälgimist kõikjal maailmas kogu tarneahela ulatuses alates tootjast, transportijast, ladudest kuni jaemüüjateni välja.
Ülemaailmne numbritepank on jagatud kõigi riikide GS1 organisatsioonide vahel ära, s.t. igale riigile on väljastatud kolmekohaline algusprefiks. Eestile on kasutamiseks eraldatud riigiprefiks "474" ja GS1 Estonia MTÜ ülesanne on siinsetele firmadele, kes soovivad GS1 standardeid kasutada, ettevõttekoodi väljastamine. Iga GS1 rahvuslik organisatsioon registreerib kõik tema poolt firmadele väljastatavad ettevõtteprefiksid omakorda rahvusvahelises GS1 andmebaasis.
Kui teie firmale on juba väljastatud GS1 number, siis saate seda vaadata globaalsest registrist Verified by GS1 - või võite proovida otsida mõnda teid huvitavat toodet EAN-koodi järgi, et näha, kes on toote registreerinud.
Internetis võib leida erinevate firmade veebilehtedelt üsna soodsa hinnaga vöötkoodide müügipakkumisi. Sellised vahendajad tegutsevad väljaspool GS1 standardite süsteemi. Ainult GS1 liikmesorganisatsioonid on saanud GS1 AISBL-lt (peakorteriga Brüsselis, Belgia) litsentsi GS1 vöötkoodinumbrite väljastamiseks ja nende haldamiseks, et tagada numbrite ainulaadsus GS1 standardite süsteemis.
GTIN (Global Trade Item Number) on toodet või teenust identifitseeriv vöötkoodinumber, mis moodustub GS1 globaalsest ettevõtteprefiksist (GCP – Global Company Prefix) ja tootja/vahendaja poolt omistatud tootenumbrist.
GTIN võib olla 8, 12, 13 või 14-kohaline number. GS1 soovitab GTIN numbrit tarkvara rakendustes esitada 14-kohalisena lisades ette nulli(d), näiteks GTIN-13 puhul 04741234567896 ja GTIN-8 puhul 00000047412347.
Firma poolt loodavate erinevate GTIN-ide koguarv sõltub GS1 ettevõtteprefiksi pikkusest. GS1 Estonia väljastab firmale 7, 8 või 9-kohalise ettevõtteprefiksi, mille alusel saab firma vastavalt luua kas 1000, 10000 või 100000 GTINi.
GS1 ettevõtteprefiksi kasutusõiguse saamiseks ja vöötkoodinumbrite registreerimiseks tuleb firmal liituda GS1 Estonia MTÜ-ga tasudes ühekordse liitumismaksu ja igal aastal liikmemaksu. Liikmemaksu suurus sõltub firma müügitulu suurusest.
Liikmemaksumäärad ja täpsem liitumisinfo on siin.
GS1 poolt väljastatav unikaalne vöötkoodinumber (GTIN/EAN) on mõeldud toote märgistamiseks, et müüa seda nii Amazonis, eBay’s kui ka kõigis jaekauplustes üle maailma. Liitudes GS1 Estonia MTÜ-ga saate oma firma kasutusse globaalse ettevõtteprefiksi, mis võimaldab genereerida kõigis maailmariikides aktsepteeritavaid unikaalseid toote GTIN-numbreid.
Liikmemaksumäärad ja täpsem liitumisinfo on siin.
Ei, GTIN-kood ei näita toote päritolumaad.
Riigiprefiks vöötkoodis näitab, millise riigi GS1 organisatsioon on vastava
kauba registreerinud. Toode ise võib olla valmistatud suvalises maailma riigis.
Näiteks kaupluses müüdav 1-kilone suhkrukott prefiksiga 474 ei tähenda, et
suhkur oleks toodetud Eestis, vaid maaletooja/pakendaja on registreerinud
GTIN-koodi Eesti registris.
Numbritest saadakse vöötkood spetsiaalse arvutitarkvara abil. See võimalus on paljudes kujundusprogrammides (näiteks CorelDraw, LabelView jne.), aga on olemas ka online generaatorid internetis (näiteks tec-it). Vastavat teenust pakuvad ka trükikojad ja pakenditootjad.
Üldjuhul mitte. Vöötkood moodustatakse selle alla prinditud unikaalsete numbrite alusel, mis omakorda on seotud konkreetse tootega. Kogu toote info (s.h. kirjeldus ja hind) registreeritakse arvuti andmebaasis. Erandiks on muutuva kaaluga kaup (näiteks juust, liha jne.), mille puhul võib vöötkoodis kajastuda nii kaal kui hind.
Kaubamärgi valdaja peab registreerima oma tootele vöötkoodi sõltumata riigist, kus toode valmistatakse või müüakse. Kaubamärgi valdajaks võib olla nii tootja, maaletooja kui ka jaemüüja.
GTIN-8 koodi väljastab GS1 Estonia erandkorras, kui toote pakend on nii väike, et sellele normaalkood ehk GTIN-13 ei mahu. GTIN-8 koodi saamiseks on tingimus, et pakendile trükitav väikseima lubatud mõõduga GTIN-13 kood hõlmaks üle 25% toote pakendi pinnast.
Vöötkoodi õigeks suuruseks loetakse 80-200% vöötkoodi standard- ehk nominaalsuurusest, mille laius on 37,29mm ja kõrgus 22,85mm, st. nominaalsuurust võib proportsionaalselt suurendada või vähendada kasutades selleks suurendussuhet. Vöötkoodi kõrgus ei sisalda vöötkoodi all olevate numbrite kõrgust ega vöötkoodi algus- ja lõppjoone kõrgust. Vöötkoodi laius sisaldab vöötide ees ja taga olevat valget (sümbolivaba) ala.
Et vöötkoodi saaks skanneriga korrektselt lugeda, peab olema piisav kontrast tumedate triipude ja heleda tagapõhja vahel. Ideaalseimaks variandiks on mustad vöödid valgel taustal, kuid olenevalt pakendi värvusest on lubatud ka teiste värvide kombinatsioonid. Värvide valikul tuleks arvestada asjaolu, et skanner “loeb” vöötkoodi infrapunase laserkiire abil, s.t. skanner “näeb” vööte teises valguses kui inimese silm. Üldjuhul on heledad ja soojad värvitoonid (valge, punane, oranž, kollane) sobivamad taustavärviks ja tumedad toonid (must, sinine, roheline) triipudeks. Et vöötkood oleks skanneriga loetav, tuleb jätta vöötkoodi esimese triibu ette ja viimase triibu taha natuke tühja heledat (trükisümboliteta) tausta. Hele taust võib olla vöötkoodi tagapõhjaga sama värvi.
Hästiloetavad värvikombinatsioonid:
- must/sinine/roheline/pruun triip valgel/kollasel/oranžil/punasel taustal
Mitteloetavad värvikombinatsioonid:
- kollane/oranž/punane/kuldne triip valgel taustal
- punane/must triip rohelisel taustal
- punane/must triip sinisel taustal
- punane/must/oranž triip kuldsel taustal
“Värvijuht”
Kui toote puhul muutub: | Näide: |
- nimetus või kaubamärk | |
- kaal | Küpsis Keeleke 250 g plastkarp Küpsis Keeleke 350 g plastkarp |
- mõõtmed | Padjapüür puuvillane 40x50 cm Padjapüür puuvillane 40x60 cm |
- suurus | Toasussid suurus 39 kilekott Toasussid suurus 40 kilekott |
- värv | Õueküünal sinine plekktoosis Õueküünal kollane plekktoosis |
- koostis või sisu | Rõõskkoor 35% tetrapakend Rõõskkoor 38% tetrapakend Pannkoogid hakklihaga 350 g plastkarp Pannkoogid singi-juustuga 350 g plastkarp |
- töötlusaste | Külmutatud lõhefilee 250 g vaakumpakend Jahutatud lõhefilee 250 g vaakumpakend Kodusai 350 g kilekott Kodusai viilutatud 350 g kilekott |
- pakendi materjal/tüüp | Tort Vikerkaar 1 kg pappkarp Tort Vikerkaar 1 kg plastkarp Õlu Jõuluporter 0.5 L klaaspudel Õlu Jõuluporter 0.5 L alumiiniumpurk |
- pakendi konfiguratsioon | Gin Long Drink 12x0.5 L al.purgid kohvris Gin Long Drink 24x0.5 L al.purgid alusel |
Jah, kui tegemist täpselt sama tootega, millele oli kood algselt loodud. Muudel juhtudel mitte.
2017. aasta juulis avaldati GS1 üldiste spetsifikatsioonide standardi uus versioon, mis sisaldas muudatusi GTINi
taaskasutuselevõtu lõpetamise kohta. Alates 1.jaan. 2019.a. EI OLE lubatud tootele kord omistatud GTIN koodi uuesti
kasutusele võtta teise toote jaoks. See kehtib eranditult kõikide toodete kohta, olenemata sektorist.
Ainsaks erandiks on: Kui tootele on omistatud GTIN, aga toodet ei ole reaalselt toodetud, võib GTINi kustutada
mistahes andmebaasist ja erandjuhul kasutada seda uuesti 12 kuud pärast müüja andmebaasist kustutamist. Toodetel,
mis on turult kõrvaldatud ja siis uuesti pakkumises, võib kasutada algset GTINi juhul, kui toote puhul ei ole tehtud
muudatusi, mis nõuavad uut GTINi vastavalt GTINi omistamise standardile.
See tööstuse poolt algatatud standardi muudatus aitab ettevõtetel kindlustada algusest peale toote unikaalse
identifitseerimise. Selleks, et toetada tänapäeva erinevaid ostukanaleid kasutavate tarbijate kogemusi, on
vajalik toote unikaalne identifitseerimine nii füüsilises kui ka digitaalses maailmas. Kooskõla füüsilise ja
digitaalse maailma vahel on tulevikukaubanduse aluseks. Tooted ja nendega seotud tooteinfo jäävad
digitaalsetesse/online-ostukeskkondadesse palju kauemaks, kui füüsiliste kaupluste tarneahelatesse. Näiteks
tarbijalt-tarbijale ostukeskkonnas võib see toode olla aastakümneid. Seepärast on GTINi taaskasutuselevõtu
lõpetamine omni-kanali kaubanduses kriitiline.